fbpx

Prawidłowy chwyt

2 kwietnia 2020 przez Administrator0
Prawidlowy-chwyt.jpg

A czy wasze dziecko ma prawidłowy chwyt? ✊

Sposób, w jaki dziecko trzyma ołówek czy kredkę jest wbrew pozorom ważnym wyznacznikiem jego rozwoju. Jeśli dziecko ma problem z pisaniem, to jest to jedna oznak problemów w pracy rąk w ogóle, a więc także problemów koordynacyjnych. Warto wówczas przyjrzeć się również zachowaniom powiązanym: czy dziecko jest mało samodzielne w jedzeniu sztućcami, w zapinaniu guzików, suwaków, zakładaniu lub sznurowaniu butów, czy dziecko unika używania rąk w zabawach na placu np. nie lubi chodzić po drabinkach, nie chce grać w piłkę, gdy trzeba ją łapać itp. Maluch, który ma problemy z pisaniem ma zwykle też trudności z nawlekaniem koralików, z wycinaniem, z wyklejaniem z plasteliny… Wszystkie te problemy są dla rodziców sygnałem, że rozwój dziecka z jakiegoś powodu nie przebiega bezproblemowo. Prawidłowe trzymanie ołówka lub kredki daje podstawę do czytelnego i szybkiego pisania.

Dlatego warto zwrócić uwagę na pierwsze dziecięce próby rysowania i delikatnie korygować chwyt jego ręki. Choć we współczesnym świecie, w dobie komputerów, wydaje się, że argument o ładnym charakterze pisma jest mało istotny, jednak z punktu widzenia rozwoju psychomotorycznego dziecka jest on bardzo ważny. Pierwszymi i najważniejszymi powodami, dla których należy korygować chwyt ołówka u dziecka są kwestia rozwoju mózgu oraz sprawa ergonomii. Tylko chwyt prawidłowy gwarantuje optymalne użycie i wykorzystanie siły potrzebnej do spokojnego i ładnego, a więc skoordynowanego pisania. Sposób, w jaki dziecko trzyma ołówek czy kredkę jest wbrew pozorom ważnym wyznacznikiem jego rozwoju. Jeśli dziecko ma problem z pisaniem, to jest to jedna oznak problemów w pracy rąk w ogóle, a więc także problemów koordynacyjnych. Warto wówczas przyjrzeć się również zachowaniom powiązanym: czy dziecko jest mało samodzielne w jedzeniu sztućcami, w zapinaniu guzików, suwaków, zakładaniu lub sznurowaniu butów, czy dziecko unika używania rąk w zabawach na placu np. nie lubi chodzić po drabinkach, nie chce grać w piłkę, gdy trzeba ją łapać itp. Maluch, który ma problemy z pisaniem ma zwykle też trudności z nawlekaniem koralików, z wycinaniem, z wyklejaniem z plasteliny… Wszystkie te problemy są dla rodziców sygnałem, że rozwój dziecka z jakiegoś powodu nie przebiega bezproblemowo. Prawidłowe trzymanie ołówka lub kredki daje podstawę do czytelnego i szybkiego pisania. Dlatego warto zwrócić uwagę na pierwsze dziecięce próby rysowania i delikatnie korygować chwyt jego ręki. Choć we współczesnym świecie, w dobie komputerów, wydaje się, że argument o ładnym charakterze pisma jest mało istotny, jednak z punktu widzenia rozwoju psychomotorycznego dziecka jest on bardzo ważny. Pierwszymi i najważniejszymi powodami, dla których należy korygować chwyt ołówka u dziecka są kwestia rozwoju mózgu oraz sprawa ergonomii. Tylko chwyt prawidłowy gwarantuje optymalne użycie i wykorzystanie siły potrzebnej do spokojnego i ładnego, a więc skoordynowanego pisania.

Nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego może powodować napięcie w mięśniach dłoni oraz prowadzić do jej zmęczenia, a co za tym idzie zmniejszenia wydajności i wytrzymałości przy pisaniu bądź rysowaniu. W przyszłości może to doprowadzić nawet do uszkodzenia stawów w palcach. Wszystkie inne chwyty powodują, że nacisk na ołówek lub kartkę jest zbyt silny lub zbyt luźny, a co za tym idzie rozprasza dziecko i nie pozwala na pełną kontrolę ruchów pisaka.
Niektóre odmiany nieprawidłowego chwytu obniżają znacząco jakość i czytelność pisma.

Jak dziecko powinno prawidłowo trzymać kredkę?

Od najwcześniejszych lat należy uczyć dziecko właściwego posługiwania się przyborami do rysowania i pisania, co może mu znacznie ułatwić późniejszą naukę pisania w szkole. W związku z tym konieczne jest zwrócenie uwagi na prawidłowy sposób trzymania przez dziecko kredki czy ołówka.

Jak dziecko powinno prawidłowo trzymać kredkę, mazak lub ołówek?

  • dziecko powinno trzymać ołówek w trzech palcach, pomiędzy kciukiem i lekko zgiętym palcem wskazującym, opierając go na palcu środkowym. Nieprawidłowe jest trzymanie ołówka „w garści” lub w taki sposób, że środkowy palec leży na ołówku (Jest to tzw. „małpi chwyt”, polegający na trzymaniu kredki piąstką (rysik skierowany w dół). Modyfikacją „małpiego chwytu” jest również trzymanie kredki trzema palcami, ale przy paluszkach złożonych jak do zaciśniętej piąstki. Jeśli zauważysz takie techniki u malca, konsekwentnie ustawiaj jego rękę we właściwej pozycji. „Małpi chwyt” nie zniknie sam – jeśli nie nauczysz smyka trzymać przyborów prawidłowo, może on mieć problemy w szkole, podczas nauki pisania!),
  • palce trzymające ołówek powinny znajdować się w odległości około dwóch centymetrów od powierzchni papieru,
  • ołówek należy trzymać między palcami bez nadmiernego napięcia mięśni ręki i nacisku na papier (nadmierne napięcie powoduje łamanie grafitu, dziurawienie kartki, a zbyt słabe sprawia, że rysunek jest ledwo widoczny).

Co zrobić, jeżeli dziecko nie wykształciło prawidłowego chwytu ołówka?

W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy dziwny sposób trzymania ołówka wpływa negatywnie na jakość graficzną prac wykonywanych przez dziecko (szlaczki, znaki literopodobne bądź litery) oraz obniżenie tempa pracy.
Dla dzieci, które nieprawidłowo trzymają narząd do pisania, wskazane są plastikowe nasadki, które umożliwiają skorygowanie chwytu ołówka czy długopisu, swobodne kontrolowanie siły chwytu i nacisku na narzędzie w trakcie pisania lub rysowania. Używanie nasadki konieczne jest do czasu, kiedy utrwali się właściwy chwyt narzędzia. Oprócz nasadek na przybory do pisania w sklepach papierniczych dostępne są kredki i ołówki o przekroju trójkątnym oraz pióra kulkowe z wgłębieniami na palce dla ręki lewej i prawej.

Jak pomóc dziecku rozwinąć prawidłowy chwyt?

  1. Ustal lateralizację – pozwól dziecku używać preferowanej ręki i zapewnij odpowiednio zaprojektowane narzędzia pisarskie.
    (Intensywny rozwój prawo lub leworęczności, zwanej inaczej lateralizacją, następuje około trzeciego, czwartego roku życia. Powinna być ona ustalona, zanim dziecko pójdzie do szkoły i całkowicie określona ok. dziewiątego, dziesiątego roku życia. Podczas gdy rola ręki dominującej przy czynności pisania jest oczywista – ma ona trzymać narzędzie pisarskie i pozwalać nim manipulować, tworząc rysunki bądź znaki liter i cyfr, znaczenie ręki nie dominującej może niektórym wydawać się niejasne. Niemniej jednak także ta ręka wykonuje bardzo użyteczną pracę, ponieważ stabilizuje kartkę, po której dziecko pisze lub z której coś wycina. Dobra koordynacja pracy obydwu rąk pełni istotną funkcję nie tylko w procesie pisania, ale także przy wykonywaniu wielu codziennych zadań).
  2. Zaprezentuj prawidłowe ułożenie palców, jeśli trzeba, użyj gumowej nakładki. Trzymaj ołówek pomiędzy kciukiem a palcem wskazującym i oprzyj go na palcu środkowym, aby był bardziej stabilny.
  3. Dostosuj rozmiar i wagę narzędzia pisarskiego do wieku i sprawności manualnej dziecka – czasami dziwaczny chwyt może wynikać z faktu, iż ołówek bądź długopis, którym posługuje się dziecko, jest zbyt duży i ciężki na jego małą rączkę.
  4. Nieustannie stymuluj rozwój małej motoryki poprzez różnorodne zajęcia.

Zapraszamy do konsultacji z naszymi terapeutami.


Zostaw komenatrz

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Centrum-Terapii-Dziecka-i-Rodziny-Logo-2

Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna i Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2019 dzieckowterapii.pl